Paul Delvaux (° Antheit 1897 – Veurne 1994)
Paul Delvaux was oorspronkelijk uit de Ardennen afkomstig, waar hij opgroeide in de omgeving van de vestingstad Hoei. Als kunstenaar woonde en werkte hij vooral in Brussel. Hij volgde de Academie in Brussel en was Professor tot in 1962 in Ter Kameren Bos. In 1951 trouwde hij met Anne-Marie Demartelaere (koosnaam: Tam). Hij verbleef van 1971 tot zijn sterfdag 20 juli 1994 in Veurne.
Paul Delvaux werd op 4 november 1978 ereburger van de stad Veurne. In de kunstgeschiedenis neemt hij een eigen plaats in. Met Magritte, met wie hij vaak in één adem vernoemd wordt, behoort hij tot de belangrijkste Belgische kunstenaars van de twintigste eeuw. Zijn werken, waarin onwezenlijke toestanden met fragiele vrouwen en treinen een belangrijke rol spelen, werden herhaaldelijk bekroond. In het Landshuis in de kapel hangen twee werken: Le Parc en La Dame de Furnes. In het Veurnse Stadspark werd in 1992 een buste van Paul Delvaux ingehuldigd. Op het oude kerkhof in de Oude Vestingstraat, onder een eeuwenoude treurbeuk, vond Paul Delvaux zijn laatste rustplaats.
Zijn liefde voor kunst begon als kind nadat hij klassieke werken zoals Homerus had gelezen. Deze verhalen inspireerde Delvaux schetsen van mythologische scènes te maken. Delvaux werd toegelaten tot de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Brussel.
Uit angst dat een carrière als kunstenaar geen geschikt beroep zou zijn voor hun zoon, moedigde Delvaux's ouders hem aan om architectuur te studeren. Delvaux, echter, tartte hun wensen en schreef zich in voor verschillende kunstlessen en begon zijn creatieve vaardigheden aan te scherpen. Vroeg in zijn carrière schilderde Delvaux naturalistische landschappen, die soms ook naakt mensen omvatte.
Echter, naarmate de tijd vorderde, kreeg zijn werk een veel meer sensuele ondertoon en werd het vaak voorzien van naakte vrouwen die, in ogenschijnlijk trance-achtige toestand, dwaalden door instellingen zoals treinstations en gebouwen. Enkele van de beroemdste schilderijen van Delvaux zijn onder meer “The Hands” uit 1941, “Venus Asleep”, uit 1944 en “The Great Sirens” uit 1947. Delvaux werd sterk beïnvloed door schilders René Magritte, Giorgio de Chirico, Constant Permeke en Gustave de Smet. Hoewel hij niet zo beroemd werd beschouwd als surrealistische schilders zoals Salvador Dali, wordt Delvaux gezien als een belangrijke bijdrage aan de moderne kunstbeweging van het midden van de twintigste eeuw. Paul Delvaux overleed in 1994 op 96-jarige leeftijd.
In Sint-Idesbald kan je het Paul Delvaux-museum bezoeken.