Antigifcentrum: 070 245 245
Ambulance: 100 of Europees noodnummer 112
Anonieme Alcoholisten: 03 239 14 15 (dag en nacht bereikbaar)
Awel (kinder- en jongerentelefoon): 102
Brandweer: 112
Brandwondencentrum (UZ Gent): 09 332 34 90
Card Stop: 070 344 344
Gaslek: 0800 650 65
Huisartswachtpost: 1733
Kankerlijn: gratis nummer 0800 35 445 of via mail kankerlijn@komoptegenkanker.be of webformulier www.kankerlijn.be. Patiënten en hun vrienden/familie kunnen anoniem terecht met al hun vragen, twijfels of problemen, elke werkdag van 9u tot 17u. OF Online chat: elke maandag van 9u tot 12u, woensdag van 14u tot 17u en van 19u30 tot 22.30u.
Politiezone Spoorkin: 101 of 058 33 22 11
Rode Kruis Vlaanderen: 105
Zelfmoordpreventie: 1813
Welke informatie geef je?
- De juiste locatie
- Het soort noodgeval
- Zijn er gewonden?
Volg deze stappen
- Vorm het nummer 112 voor de BRANDWEER en AMBULANCE. Vorm het nummer 101 voor dringende POLITIEHULP.
- Wacht rustig op antwoord en blijf ook rustig tijdens het gesprek. Haak niet in!
- Geef het juiste adres waarnaar de hulpdiensten zich moeten begeven (stad, straat, nummer, kruispunt, jaagpad, speciale toegang, praatpaal, enz.) en eventueel wat de gemakkelijkste manier is om er te geraken. Als je niet belt vanaf de plaats van het incident, vertel dit dan ook aan de operator. Voorkom dat de hulpdiensten nodeloos rondrijden en het slachtoffer hierdoor moet wachten op hulp.
- Beschrijf wat er is gebeurd (brand, ongeval, agressie, inbraak, hartaanval, enz.).
- Geef aan of er mensen in gevaar of gewonden zijn en hoeveel.
- Haak niet in vooraleer de operator zegt dat je mag inhaken. De operator is getraind in het stellen van de vragen en alle vragen zijn belangrijk om zeer snel de juiste hulp ter plaatse te kunnen sturen.
- Hou ook je telefoonlijn vrij zodat de operator je kan terugbellen als hij meer informatie nodig heeft.
- Als de situatie zou verergeren of verbeteren, bel dan terug naar de noodcentrale om dit mee te delen.
Opgelet!
Bij grootschalige rampen bellen verschillende mensen naar de noodcentrales. In dat geval, zal een operator je enkel vragen om bijkomende bruikbare informatie. Als je niet meer informatie hebt, mag je inhaken als de operator je zegt dat je mag inhaken. Zo zijn de telefoonlijnen in de noodcentrales sneller terug vrij om andere noodoproepen aan te nemen.
Als je per ongeluk een noodnummer hebt gebeld, hang dan niet op, maar zeg de operator dat alles in orde is. Op die manier is de operator er zeker van dat er geen sprake is van een noodgeval.