Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
Doelgroep
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Vanaf 15 jaar bent je ook verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben. Voor kinderen jonger dan 12 jaar kan je een kids-ID aanvragen. Indien kids-ID wordt aangevraagd net voor het kind 12 jaar wordt blijft deze geldig tot het kind 15 jaar is. Daarna krijgt het kind automatisch een oproep voor een e-ID.
Voorwaarden
Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je van de gemeente Veurne automatisch een oproepingskaart om jouw e-ID bij de dienst burgerzaken aan te vragen. Ook als de geldigheidsperiode van jouw e-ID verloopt, ontvangt je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe e-ID aan te vragen. In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een e-ID aanvragen:
- als jouw e-ID verloren, gestolen of beschadigd is
- als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst burgerzaken kan gaan, kan je best contact opnemen met de dienst.
Procedure
Je komt met jouw oproepingskaart, een recente pasfoto en jouw huidige identiteitskaart naar het stadskantoor. Twee tot drie weken later, ontvang je de PIN-code en de PUK-code. Dit betekent dat jouw e-ID aangekomen is. Neem deze codes mee naar het stadkantoor als je jouw e-ID afhaalt. Jouw PIN-code kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst. In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen, maar hiervoor betaal je wel een hogere kostprijs. Contacteer hiervoor de dienst burgerzaken in het stadskantoor.
Wat heb je nodig?
Bij de aanvraag van jouw e-ID brengt je volgende zaken mee:
- jouw afsprakencode die je ontvangen hebt in de bevestigingsmail
- een recente pasfoto die aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet
- jouw huidige identiteitskaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal).
Bij het afhalen van jouw e-ID
- jouw oude identiteitskaart of vervangingsattest
- de PIN-code en de PUK-code die je met de post ontvangen hebt.
Bedrag
21,80 EUR
Uitzonderingen
Defecte eID (verlies chip)
Van zodra je een defect aan de kaart vaststelt, contacteer je best onmiddellijk de dienst burgerzaken. Met een eID zonder chip of waarvan de chip loszit, kan je aan een grenscontrole de toegang tot een land geweigerd worden. De dienst burgerzaken zendt dan de kaart over naar het productiecentrum voor onderzoek. Indien het defect te wijten is aan een productiefout, dan krijg je gratis een nieuwe eID.
Verlies of diefstal
Bij verlies of diefstal van je elektronische identiteitskaart, bel onmiddellijk naar DOCSTOP van de FOD Buitenlandse zaken op gratis nummer 00800 2123 2123.
Ben je je identiteitskaart verloren dan kan je hiervan aangifte doen bij de dienst burgerzaken.
Werd je identiteitskaart gestolen doe dan zeker aangifte bij het dichtsbijzijnde politiekantoor.
Meer info
De geldigheidsduur van een e-ID voor personen tussen 18 en 75 jaar is 10 jaar. De e-ID voor jongeren van 12 tot 18 jaar is maar 6 jaar geldig. De e-ID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden. In de e-ID zit een microchip gebouwd waarmee je jouw identiteit online kan bevestigen en documenten elektronisch kan ondertekenen.
Bij de aanvraag van jouw e-ID krijg je een brief met een PIN-code en een PUK-code. De PIN-code heb je elke keer nodig als je jouw eID wil gebruiken. De PUK-code heb je enkel nodig om jouw PIN-code de eerste keer in te stellen of als je jouw PIN-code niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren